Monday, February 3, 2014

LARANGAN SEMASA PENGAMBILAN VITAMIN SHAKLEE

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini yana ingin share yang sangat penting semasa pengambilan vitamin shaklee. Larangan semasa pengambilan. Bukan sesuka hati je dan main langgar je  nak makan tanpa mengetahui apa perkara larangan semasa pengambilan. Mana nak ada kesan pada tubuh kita. Displin dan ape tubuh badan kita perlukan. InshaALLAH jika kita usaha dan yakin ia akan berhasil. 



  1. Jangan makan alfafa bersama-bersama vitamin E kerana ia boleh menganggu penyerapan Alfafa.
  2. Alfafa dan vitamin e  tidak disaranan kepada ibu mengandung kerana boleh menyebabkan risiko keguguran diawal kehamilan.
  3. Vitamin E tidak boleh diambil serentak dengan GLA Complex kerana ia boleh ganggu penyerapan nutrisi kedua-duanya
  4. Jangan ambil supplement Zat besi (Iron) bersama-sama ostematrix kerana menggangu penyerapan kalsium. Antaranya supplement yang terdapat Zat besi (iron) ialah vitalea,ia tidak boleh diambil sekaligus ia bertujuan mengelakkan gangguan penyerapan di antara keduanya. 
  5. Jangan mengambil supplement bersama minuman berkafein kerana ia akan mengurangkan kadar penyerapan yang baik. dan secara effection. Kalau nak minum juga, minum 1/2 jam sebelum atau selepas pengambilan supplement tapi tidak digalakkan.
  6. Pengambilan vitamin disarankan pada waktu selepas makan bagi membantu kadar penyerapan yang baik. Dinasihatkan ambil kadar vitamin dan mineral yang telah dicadangkan terutama vitamin yang larut dalam lemak, kerana pengambilan yang berlebihan akan mengundang bahaya dalam badan kita dan boleh menjadi toksik.
  7. Zinc pulak, disarankan sebelum sarapan/pagiIni kerana dalam proses pencernaan yang normal, zink akan dimusnahkan,dikeluarkan dan mengikat dirinya dengan bahan lain. Pengambilan Zink selepas makan (terutamanya roti dan susu) akan menurunkan potensi zink sehingga 1mg untuk setiap 15mg zinc yang anda telan.
  8. Jangan  makan ubat doktor dan vitamin secara serentak kerana ia boleh menimbulkan kecelaruan dalam tubuh. Tubuh pening nak serap mana dulu vitamin ke ubat? bila berlaku begitu mungkin tidak berkesan untuk tubuh anda dan boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan yang baik untuk kedua-duanya. sekiranya anda mengambil  vitamin dan ubat, jarakkan pengambilan ubat atau vitamin 2 @ 3 jam.   Jika anda ambil sebarang supplement selepas rasa ok.  jangan abaikan ubat doktor. Ubat doktor kena teruskan ok TAPI cara anda bagaimana manage pengambilan ubat doktor dan supplement.


NOTE
Bagi individu yang mengalamai masalah kesihatan dan supplement yang tidak boleh diambil oleh individu ini seperti berikut ;

  1. Pesakit SLE/LUPUS = Alfafa complex
  2. Penghidap Talasemia = Vitalea



PERTANYAAN/TEMPAHAN BOLEH TERUS MENGHUBUNGI ;
0133550394 

Search @ FB : epal.hijau.9 (Liyana Azmi)
Fanpages : Vitamin4u4me
Email : norliyanaazmi@gmail.com

KONSULTASI PERCUMA DAN BERTERUSAN DIBERIKAN SELEPAS PEMBELIAN.





No comments: